Wednesday, September 10, 2014

ما لا يجب ان يكون على السوشيال ميديا


خللى بالك!


1- لو فاكر ان مواقع التواصل الاجتماعي دى منصة دايمة لعرض افكارك ومنتجاتك وخدماتك فأكيد انت غلطان ،لان مواقع التواصل الاجتماعي لا يمكن التحكم فيها عشان دايما في تطويرات وتحديثات بتحصل وبتغير فاعليتها مع الوقت .. فاللى بينفع في الترويج ليك النهاردة ممكن جدا يتغير بكرة .. وعشان كده لازم تعتمد على منصة لعرض كل افكارك وخدماتك عليها وتكون قابلة للتحكم زي المواقع الالكترونية والبلوجات .. 

2- لو معندكش هدف تحققه من خلال تواجدك على مواقع التواصل الاجتماعي أكيد تواجدك هيأثر علي صناعتك بالسلب ..
هدفك على مواقع التواصل الاجتماعي او السوشيال ميديا لازم يتميز بـ انه يعنى ،،SMART

- Specific محدد
- Measurable قابل للقياس 
- Achievable  يمكن تحقيقه
- Relevant مرتبط بموضوعك
- Time-bound محدد الوقت


3- لو مش بتقيس تقدمك على مواقع السوشيال ميديا ،فده خطأ جدا .. والخطوة دى مترتبة على الخطوة السابقة ..
وجود الهدفيجبرك على قياس مدى تحققه .. اغلب مواقع السوشيال ميديا بيكون عندها ادوات للتحليل .. مهم انك تستغلها صح عشان تقيس منها مدى تقدمك وتحقيقك لاهدافك .. مؤخرا  Google Analytics اصدر وسائل لتتبع مواقع السوشيال ميديا وقياس التقدم عليها .. ممكن يفيدك جدا في تتبع فاعلية نشاطك على مواقع السوشيال ميديا ..


4- عشان تثبت وجودك على مواقع السوشيال ميديا ده أمر محتاج لوقت .. واكتر شىء بياخد وقت هو "بناء الثقة" والتواجد الحقيقي على الانترنت .. يعنى على الاقل ممكن تاخدلك 18 شهر من الشغل الصح بناء على استراتيجية محترمة للسوشيال ميديا عشان تحقق نتايج ثابتة .. لان في الاصل السوشيال ميديا عبارة عن لعبة أرقام وبتاخد وقت عشان تجمع متابعين مهتمين على اى منصة من منصات التواصل الاجتماعي عموما .. فالناس اللى بتزهق ياريت تتكل على الله وتكمل بروح عالية لان في نتيجة فعالة مع الوقت ..


5- لو عايز تكوّن تواجد اولى فعال ليك على مواقع السوشيال ميديا فلازم تبدأ عليها ببطء ... إختار موقع تواصل إجتماعي واحد بس .. ولما تحس انك تحكمت في التواجد عليه بشكل كويس ابدأ على موقع تانى وهكذا .. والوقت بين الموقعين ممكن يكون اسبوع او سنة ! على حسب قدرتك في اثبات تواجدك بشكل قوى على الموقع اللى اختارته الأول .. وممكن وقتها تربطهم ببعض وتنزل بوستات في وقت واحد عليهم هما الاتنين .. 


6- لو ماعندكش استراتيجية محددة لبناء واضافة المحتوى فانت اكيد ناقصك شىء مهم جدا .. منين هاتستمد استراتيجية المحتوى ؟؟ 
مضمون المحتوى اللى هاتضيفه لازم يكون مستمد من أهداف عملك .. مهم كمان انك تهتم باضافة المحتوى لموقعك الالكترونى ومدونتك مش بس اضافته على مواقع السوشيال ميديا ..
إبدأ بعد كده بتوضيح اهدافك المحددة ،ودوّر على المحتوى اللى يحققها ..
حدد المصدر اللى هاتجيب منه معلوماتك عن المحتوى وقارنه بالمحتوى اللى بيضيفه المنافسين في نفس مجالك او صناعتك ..
الاهم انك تحط سياسة لنشر المحتوى بحيث انه ينشر في الاوقات اللى بيدخل فيها المهتمين من العملاء على الانترنت .. 


7- غالبا ماحدش هايستلطفك لو فضلت تتكلم عن نفسك كتير .. على السوشيال ميديا اتكلم 20% عن نفسك، و 80% عن صناعتك وشركائك من الشركات والمجتمع اللى بتتعامل معاه عموما ..


8- مهم تفهم سياسة اظهار المحتوى اللى بيتبعها موقع التواصل الاجتماعي اللى اخترته .. على سبيل المثال ، الفيس بوك بيوصل محتواك لنسبة 10% بس من مجمل المتابعين لك .. 
مهم تفهم الفروق الدقيقة بين المواقع وبعضها اللى هاتساعدك في وضع اهداف مرتبطة بالواقع وهاتزودك بأعلى قيمة ممكنة من الوقت اللى بتقضيه في التسويق على موقع التواصل الاجتماعي اللى اخترت التسويق عليه ..


9- وضع سياسة محددة على مواقع السوشيال ميديا شىء مهم ،وعدم وجوده بيأثر سلبيا على تعاملاتك مع المواقف الحرجة .. لان سياستك اللى بتحطها للتعامل مع مواقع السوشيال ميديا لازم هايتبعها الموظفين وهايعرفوا من خلالها ثقافة الشركة في التعامل مع المواقف الحرجة او الردود الغير متوقعة .. بدل من التصرف تحت ضغط الرد السريع الوارد انه يشوه صورة الشركة .. سياسة الشركة مهمة جدا تكون واضحة للجميع لانها بتتضمن التدبر المسبق للمواقف المختلفة المتوقع حدوثها من خلال تفاعلات مواقع السوشيال ميديا .. 

من أجل نصائح في مجال التسويق الالكترونى ، تابعوا موقع شركة التسويق الالكترونى "بي جروب" .. 


Comments
0 Comments