Thursday, September 11, 2014

أفضل 3 طرق لجذب العملاء من خلال السوشيال ميديا

السوشيال ميديا طريقك لعملائك


هل تعلم ان 72% من مستخدمى الانترنت نشطين على مواقع التواصل الإجتماعي ؟؟

هل تعلم ان اكتر من بليون شخص على موقع الفيس بوك بس بيتواصلوا مع اصدقائهم وعائلاتهم والبراندات اللى بيفضلوها ؟؟

طب عارف ان مواقع زي تويتر ولينكد إن بتقدم فرصة كبيرة للتسويق بفاعلية ورفع نسبة البيع ؟؟

عشان تستغل المواقع دى لازم تتبع 3 خطوات اساسية لاستهداف العملاء بتوعك واستغلال قوة السوشيال ميديا في تحقيق عائد ربحي عالى من مبيعاتك ..

أولا،، خلق المحتوى


المحتوى هو الوسيلة اللى بتوصل من خلالها لجمهورك المستهدف وعشان توصلهم صح لازم تخلق محتوى جديد ومرتبط بحاجات عملائك ،، المحتوى ليه طريقتين اساسيين هما:

1- التدوين:

النشر بانتظام على البلوج بيسمح ليك بمعالجة مشاكل واهتمامات عملائك المستهدفين.
كمان بتبين من خلال التدوين فهمك لأحتياجات قرائك وبتبرز قدرتك على حل مشاكلهم واثبات ان منتجك قادر على تقديم قيمة فعالة للجمهور.
مثال،،
اكبر تحديات التسويق الالكترونى اليوم،، ازاى تقدر تبنى منصة تسويق الكترونى فعالة؟

2 - الدلائل الارشادية المطولة:

التدوينات المطولة زي الدليل ،و Whitepapers و eBook بتسمح للبراند بتاعك انه يظهر خبرته المعرفية في تخصصك ..

مثال: الدليل الشامل لزيادة مبيعات اعمالك الصغيرة.



ثانيا: توزيع المحتوى بشكل مستهدف:

عشان تجذب زيارات لموقعك الالكترونى انت محتاج انك تفتح قناة على مواقع السوشيال ميديا .. خلق وابداع المحتوى يعتبر هو وقود شبكات التواصل الاجتماعي ..
ومن خلال ترويجك لمحتوى مدونتك والمحتوى المطول بمجال تخصصك الصناعي او العملى بيقوم بربطك بالمستخدمين المهتمين اللى بدورهم هايقوموا بمشاركة محتواك مع اصدقائهم ودوائرهم ومحيط تواصلهم الاجتماعي عموما على شبكات السوشيال ميديا المختلفة ... ومن هنا هاتبتدى تبنى community مهتم بيك..

- لبناء شبكات الاتصال الخاصة بيك مهم انك تقوم بالخطوات دي:

1- تركز على اضافة البوستات على موقع تواصل اجتماعي واحد ،واللى بيستخدمه عملائك المستهدفين بشكل أكبر .. وغالبا الفيس بوك هو الموقع الاكثر استخداما لكل انواع الاعمال في حين ان موقع لينكد إن مخصص لأعمال B2B،، وبالنسبة لموقع Pinterest فهو الافضل للترويج للشركات اللى بتركز على التصميمات

2- ادمخ خاصية النشر التلقائي على مواقع السوشيال ميديا بتاعتك ،، وده من خلال ادوات زي Hootsuite و Buffer بدل من النشر التلقائي للبوستات على مدار ساعات اليوم فمن خلال المواقع دى ممكن تنشر على مواقع السوشيال ميديا اللى مشترك عليها بشكل تلقائي في الاوقات اللى بتحددها بناء على قرائتك لاوقات تواجد عملائك المستهدفين اون لاين ..

- ترويج محتواك:

- استخدم قاعدة 10:4:1 للترويج لمحتواك:

شارك لكل عرض مبيعات بتروجله 4 تدوينات بالاضافة لـ 10 بوستات من محتوى خارجي ..
النشر بالنسبة دى بيساعد البراند بتاعك انه يظهر بمصداقية وانفتاحية وعدم تحيز .. وبيسمح ليك بتجميع افضل محتوى عن صناعتك وكمان بيخليك مصدر للمعلومات في تخصصك.

- استكمل حملة التسويق الالكترونى على السوشيال ميديا بحملة ايميلات واعلانات مدفوعة:

من خلال استخدامك للمعلومات او بيانات الـ Contacts بتوعك اللى بيزودك بيهم الـ CTA او كبار التقنيين بالشركة ،هايخليك تروج بفاعلية اكبر من خلال حملات الايميلات التسويقية ودى تعتبر قناة تسويقية تانية هاتجيب لك زيارات مستهدفة لموقعك الالكترونى .. كمان الاعلانات المدفوعة على مواقع السوشيال ميديا ليها نفس الاثر وبتوسع من مساحة وصول محتواك لجمهوره وبترفع من مستوى فاعليته التسويقية.


ثالثا: تحسين معدل التحويل

بالتوازي مع نشر محتوى مدونتك المميز والترويج على شبكة التواصل الاجتماعي الخاصة بيك ، البراند بتاعك هايكون مؤهل انه يتحول لـمكنة بتطلع عملاء مستهدفين ،لكن فاضل خطوة اخيرة عشان تكمل صورة البازل اللى بتركبه وهى تحسين معدل التحويل او conversion rate optimization وكلمة Conversion يقصد بيها مرحلة تحويل العملاء المحتملين لعملاء متفاعلين .. وعشان تعزز من قوة الـCustomer-generation في خطوات قليلة مهم تعملها تبدأ من مرحلة تأليف الاعلانات او طريقة كتابتها لـ تصميم موقع الكترونى .. هانتكلم عنهم في المقال الجاى على مدونة شركة التسويق الالكتروني "بي جروب" ..

Comments
0 Comments